De meeste wezens op aarde hebben licht nodig. Zeker wij mensen. Maar daarbij vergeten we nog weleens dat donker net zo belangrijk voor ons is. De missie van Koos Meijer van KM Human Factors Engineering en Somnoblue is dan ook: “Mensen bewust maken van de kracht van donker.” Omdat ze daardoor beter slapen.

Wie niet fit is, valt moeilijk in slaap. En wie ’s nachts slecht slaapt, is ’s ochtends niet fit. Dat is schadelijk voor tal van partijen en beroepen. Werknemers die in ploegendienst of onregelmatig werken. En mensen die, zoals touringcarchauffeurs, niet alleen met hun eigen veiligheid te maken hebben maar ook verantwoordelijk zijn voor het veilig vervoer van hun passagiers. De interactieve night fit-workshop Work hard, sleep hard mag dan ook niet ontbreken bij Sterk aan het stuur.

Alles draait om blauw

Centraal in de workshop staat de kleur blauw. Koos Meijer: “In ons oog zit een sensor die reageert op blauw en ons vertelt dat het dag is. Zie het als evolutionair signaal. Dan zijn we dus wakker. Is het donker dan zien we geen blauw. Maar wanneer is het nog donker? ’s Avonds zijn de lichten aan. We kijken tv, gamen of turen naar onze telefoon. Het wordt pas donker als we onze ogen dichtdoen. Maar dan duurt het echt nog een tijd voordat ons lichaam door heeft dat het nacht is.” Wat kunnen we daar dan aan doen? Alle lichten uit en nooit meer televisie kijken? Geen fijne oplossing. Gelukkig hoeft dat ook niet. We kunnen om te beginnen ’s avonds het blauw wegfilteren. Dat kan met de – oranje - Somnoblue bril die alle deelnemers van de workshop gratis krijgen. Koos adviseert iedereen de bril een uur voor het slapen gaan op te zetten: “Dan zien je én geen blauw meer én ga je de oranje gloed als trigger beschouwen om de slaapmodus aan te zetten. Geen pil maar een bril dus.“

>> Slaapbril bestellen

Slaapstrategieën

Maar natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om beter te slapen. Koos noemt het slaapstrategieën en ze worden allemaal behandeld in de workshop. Bij bijna iedereen is bekend dat je van koffie minder goed slaapt. Maar dat een kop koffie die je ’s middags om vier uur drinkt om elf uur ’s avonds nog steeds in je lijf zit, is minder bekend. Daar zit tegelijk de oplossing in. Een andere slaapstrategie is op de juiste manier denken over slaap. Denk je dat slaap niet belangrijk is, dan slaap je ook minder goed. ’s Ochtends bij het wakker worden meteen op je telefoon kijken? Ook niet goed, dan sta je meteen ‘aan’ en heb je minder effectief geslapen. Zo geeft Koos de deelnemers aan Work hard, sleep hard allerlei tips mee voor een betere nachtrust. Of om overdag beter te slapen. Steeds met een uitleg waaróm slaap zo belangrijk is. Wisten we bijvoorbeeld dat je alleen kunt afvallen als je goed slaapt? En dat minder slaap stress veroorzaakt waardoor je nog minder slaapt en nog gestresster bent? Alle reden om dat patroon te doorbreken en aan de workshop deel te nemen.

Bekijk de ervaringen

Per keer kunnen zo’n 25 deelnemers aan Work hard, sleep hard meedoen. Aanmelden kan individueel of via de werkgever. De workshop duurt anderhalf uur en vindt plaats in Leiderdorp. Kosten? Geen. Zoals alle activiteiten van Sterk aan het stuur gratis zijn. Over de mogelijkheid van een follow-up, zoals een online webinar, wordt nog nagedacht. En of de Somnoblue slaapbril echt werkt? Kijk maar eens op www.somnoblue.nl/nl/slaapbril/ervaringen-van-gebruikers.