Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookiesSluiten

Wist je dat FSO een branchevertrouwenspersoon heeft?

De laatste jaren is er volop aandacht voor ongewenste omgangsvormen. De gevolgen kunnen groot zijn: zowel voor de slachtoffers, de organisatie en ja, ook voor de daders.

 

De laatste jaren is er volop aandacht voor ongewenste omgangsvormen. De gevolgen kunnen groot zijn: zowel voor de slachtoffers, de organisatie en ja, ook voor de daders. Slachtoffers kunnen last krijgen van soms forse lichamelijke en psychische klachten, waar iemand heel lang veel last van kan ondervinden. Een deel van het langdurig ziekteverzuim wordt veroorzaakt door dit ongewenste gedrag. En dat geeft direct de impact aan op organisaties. Ziekteverzuim kost een organisatie veel geld, denk bijvoorbeeld aan doorbetaling van loon, het vinden en betalen van een vervanger. Daarnaast leidt ongewenste omgangsvormen vaak tot een onveilige werksfeer, waardoor de productiviteit enorm kan dalen. Ook voor daders kunnen de gevolgen groot zijn, we zien in toenemende mate dat voor hen ontslag volgt.

 

Reden genoeg dus om er aandacht aan te besteden. Bovendien is een werkgever verplicht aan de werknemers een veilige werkplek te bieden. Dat houdt niet alleen fysieke veiligheid in, maar ook het voorkomen dan wel beperken van o.a. ongewenste omgangsvormen. Het kan zijn dat de Arbeidsinspectie dit komt controleren.

 

FSO heeft voor de touringcarsector een branchevertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor werkgevers en werknemers in de touringcarsector als het gaat om ongewenst gedrag op de werkvloer.

 

Een vertrouwenspersoon heeft drie belangrijke taken. Dit zijn:

1. Opvang van een (potentiële) melder: dit wil zeggen samen met hem/haar kijken naar het probleem, zoeken naar mogelijke oplossingen. De melder blijft altijd de regie houden en de Vertrouwenspersoon staat aan de kant van de melder en zal dus bijvoorbeeld niet als mediator optreden. De Vertrouwenspersoon is er overigens niet op uit om de zaak te laten escaleren, in tegendeel. Maar uiteindelijk bepaalt de medewerker zelf wat hij doet;

2. Het (doen) geven van voorlichting aan medewerkers: het zorgen voor een veilige werkomgeving is primair de taak van de werkgever. De vertrouwenspersoon kan hier echter wel in ondersteunen, adviseren en de uitvoering (deels) voor zijn rekening nemen;

3. Advies: het (gevraagd en ongevraagd) adviseren van Directie en Management is een heel belangrijke taak van de Vertrouwenspersoon. Het is immers nog altijd beter om ongewenst gedrag te voorkomen dan het achteraf te genezen. Dit eist nogal wat van Directie/management en hierin kan de vertrouwenspersoon een belangrijke ondersteuning bieden. 

Kijk op de site van FSO voor de gegevens van de branchevertrouwenspersoon.


Terug naar overzicht